«Κλυταιμνήστρα» της Marquerite Yourcenar:Το γυναικείο ζήτημα είναι πολύ βαθύτερο από την ξύλινη γλώσσα των ανακοινώσεων, από την Θεατρική Ομάδα του Πνευματικού Κέντρου Νέας Φιλαδέλφειας»

Posted: Μαρτίου 7, 2011 in ΑΡΘΡΑ, ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ετικέτες:

«Κλυταιμνήστρα» της  Marquerite Yourcenar, από την Θεατρική Ομάδα του Πνευματικού Κέντρου Νέας Φιλαδέλφειας


Το γυναικείο ζήτημα είναι πολύ βαθύτερο από την ξύλινη γλώσσα των ανακοινώσεων. Κάθε 8 Μαρτίου οι γυναικείες οργανώσεις, τα κόμματα και τα μέσα επικοινωνίας βγάζουν ανακοινώσεις και παρουσιάζουν σχετικά αφιερώματα.

Μια διαφορετική ματιά σε πτυχές της γυναικείας φύσης επιχείρησαν να δώσουν το καλοκαίρι του 2010 οι ηθοποιοί της θεατρικής ομάδας του Πνευματικού Κέντρου, υπό την καθοδήγηση της Γεωργίας Θεοδωρακοπούλου παρουσιάζοντας με επιτυχία το λυρικό δράμα με τίτλο «Κλυταιμνήστρα» της γνωστής βελγίδας συγγραφέως Marquerite Yourcenar,

Το έργο είναι ένας απολογητικός μονόλογος της Κλυταιμνήστρας προς τους δικαστές, που διαμόρφωσε με επιτυχία η Γεωργία Θεοδωρακοπούλου για περισσότερα πρόσωπα. Η απολογία της  στηρίζεται στο τρίπτυχο « γυναίκα, μητέρα, ερωμένη» μέσα από την διαρκή πάλη της ενάντια στην πατριαρχία.

Κυριαρχούν αναφορές στην αγάπη και το  μίσος,  τον έρωτα και τις τύψεις, την δικαιοσύνη και τον θάνατο με διάχυτη  την απαισιοδοξία των γυναικών για ένα άσχημο τέλος που πάντα έρχεται(;).

Ερμήνευσαν οι: Κατερίνα Μαντέλου, Βαγγελιώ Κληρονόμου, Νάγια Καπελιώτη, Αριάδνη Σούκου, Μαρία Παπαδάκη, Αναστασία Κοκόλη, Καίτη Λιάπη

Αποσπάσματα από το κείμενο του έργου… (όλο το κείμενο εδώ)

Θα σας εξηγήσω, κύριοι δικαστές… Έχω μπροστά μου αμέτρητες κόγχες ματιών, κυκλικές γραμμές χεριών που ακουμπάνε πάνω στα γόνατα, πόδια γυμνά πάνω  στις πέτρες, ακίνητες κόρες απ΄ όπου φεύγει η ματιά, στόματα κλειστά όπου η σιωπή προετοιμάζει μια κρίση…

…Και μέσα σ΄ αυτό το ελάχιστο διάστημα πρέπει επιπλέον να εκθέσω ανοιχτά όχι μόνο τις πράξεις μου αλλά και τα αίτια τους, τα αίτια αυτά που για να τα επιβεβαιώσω χρειάστηκαν σαράντα χρόνια. Περίμενα αυτόν τον άντρα πριν ακόμα υπάρξει σαν όνομα, σαν πρόσωπο, αφότου δεν ήταν παρά η μακρινή μου δυστυχία.

…Έψαξα μέσα στο πλήθος των ζωντανών αυτή την ύπαρξη, την αναγκαία για τις μελλοντικές μου απολαύσεις: δεν κοίταξα τους άντρες παρά όπως παρατηρεί κανείς με προσοχή τους περαστικούς μπρος στο τζάμι του σταθμού…

… Κύριοι δικαστές, δεν υπάρχει παρά ένας άντρας στον κόσμο: οι άλλοι για κάθε γυναίκα δεν είναι παρά ένα λάθος ή ένα θλιβερό υποκατάστατο…

Ο Μύθος

Η Κλυταιμνήστρα ήταν κόρη του Τυνδάρεω και της Λήδας, αδελφή της ωραίας Ελένης και των Διόσκουρων, γυναίκα του Αγαμέμνονα. Όταν οι Αχαιοί είχαν μαζευτεί με τα πλοία τους στην Αυλίδα για να επιτεθούν στην Τροία, ο Αγαμέμνονας αναγκάστηκε από το χρησμό να θυσιάσει την κόρη του, Ιφιγένεια. Η Κλυταιμνήστρα δεν μπόρεσε να του συγχωρήσει το γεγονός ότι θυσίασε το ίδιο τους το παιδί για την εκστρατεία του. Κατά τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου, απάτησε τον Αγαμέμνονα με τον ξάδερφό του, τον Αίγισθο.

Όταν ο Αγαμέμνονας επέστρεψε στις Μυκήνες, οι δυο εραστές τον δολοφόνησαν και ανέβηκαν στο θρόνο. Ο Ορέστης, όμως, γιος της Κλυταιμνήστρας, εκδικήθηκε για το φόνο του πατέρα του σκοτώνοντας και τη μητέρα του και τον εραστή της.

Ο μύθος αυτός ενέπνευσε τον Αισχύλο για τη συγγραφή της τριλογίας Ορέστεια, που την αποτελούν οι τραγωδίες Αγαμέμνων, Χοηφόροι και Ευμενίδες.

Βιογραφία

Η Μαργκερίτ Γιουρσενάρ (γαλλ. Marguerite Yourcenar) (8 Ιουνίου 1903 – 17 Δεκεμβρίου 1987) ήταν Γαλλίδα συγγραφέας και ποιήτρια, μια από τις κορυφαίες λογοτεχνικές μορφές της Γαλλίας του εικοστού αιώνα. Ιδιαίτερα στενή ήταν η σχέση της Γιουρσενάρ με την Ελλάδα και η αγάπη της για τον Ελληνικό πολιτισμό. Επιμελήθηκε την ανθολογία ελληνικής ποίησης «Το στεφάνι και η λύρα» και εξέδωσε το δοκίμιο «Κριτική παρουσίαση του Κ. Π. Καβάφη».

Ήταν φίλη της Ιωάννας Χατζηνικολή, η οποία εξέδωσε τα βιβλία της στα Ελληνικά, και διατηρούσε σχέσεις μεταξύ άλλων και με την Ανδρέα Εμπειρίκο. Η Ελλάδα ήταν ένας από τους αγαπημένος προορισμούς των αναρίθμητων ταξιδιών της.

Η σημασία της συνεισφοράς της στη λογοτεχνία αναγνωρίστηκε μέσα από πολυάριθμες διακρίσεις, με κυριότερη την αναγόρευσή της ως μέλους της Γαλλικής Ακαδημίας το 1980. Ήταν η πρώτη γυναίκα που κατέκτησε παρόμοια θέση.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Η ισότητα των δύο φύλων (8 Μάρτη 100 χρόνια)

«Η έλλειψη της αγάπης σε κάνει αόρατο» λέει η Γιουρσενάρ και οι αόρατες Κλυταιμνήστρες πληθαίνουν γύρω μας κάθε μέρα.

Το Ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας έχει παραχωρήσει αληθινές μαρτυρίες γυναικών που έχουν βιαστεί πνευματικά και σωματικά από τους συντρόφους τους και έχουν οδηγηθεί στον φόνο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s